Fremtidens marketing er AI - og det virker
Miquela Sousa, der er kendt som @lilmiquela på Instagram, er influencer, internationalt stilikon og en af TIME Magazines "25 Mest Indflydelsesrige Personer på Internettet" - og så er hun ikke virkelig. Hun er AI.
Med næsten 3 millioner følgere på Instagram deler Miquela filosofiske selfie-tekster, poserer i det nyeste tøj fra Balenciaga og Prada og lever tilsyneladende det perfekte influencer-liv.
Hun er også et tydeligt eksempel på, hvordan AI nu infiltrerer nye dele af vores hverdag.
Brands som Dior, Calvin Klein og BMW har allerede opdaget potentialet i virtuelle influencere og firmaet bag Miquela blev således værdiansat til over 1 milliard kroner i 2021. For virksomhederne giver virtuelle influencere helt nye muligheder. De arbejder døgnet rundt uden løn og pauser.
De kan designes præcis efter målgruppens ønsker. Og takket være udviklingen i kunstig intelligens bliver de både bedre og billigere at producere.
En stigende tendens
Eksperter fra PitchBook forudser, at virtuelle influencere vil blive mere almindelige i fremtiden. Men menneskelige influencere forsvinder næppe helt.
Næsten 60% af Generation Z drømmer således stadig om at blive influencer, og forbrugernes tillid til menneskelige influencere er fortsat på niveau med tilliden til familie og venner.
Og måske er det netop det menneskelige element, der gør forskellen. For mens Miquela Sousa kan være nok så perfekt konstrueret, mangler hun stadig det, der gør mennesker til mennesker: Ægte følelser, ægte fejl og ægte relationer.
Spørgsmålet er, om det overhovedet betyder noget for fremtidens forbrugere.