Er din hjemmeside klar til de nye EU-krav om tilgængelighed?

Succes online

Attityde DSCF7289

Artikel

Er din hjemmeside klar til de nye EU-krav om tilgængelighed?

D. 28. juni 2025 træder EU’s nye regler for digital tilgængelighed i kraft. Det betyder, at hjemmesider, webshops og mobilapps – også i det private – skal kunne bruges af alle, uanset handicap.

Formålet er at sikre lige adgang til digitale løsninger i hele EU. Indtil nu har det primært været det offentlige, der skulle leve op til krav om tilgængelighed. Men nu bliver det også et lovkrav for virksomheder, der sælger produkter, formidler information eller tilbyder service digitalt.

Reglerne gælder både gamle og nye løsninger, men der er en vigtig forskel:

Hvis eksempelvis din hjemmeside er lanceret før 28. juni 2025, har du indtil 28. juni 2030 til at leve op til kravene. Men udvikler du en ny hjemmeside, webshop eller app, og lancerer den efter 28. juni 2025, så skal den altså være tilgængelig fra dag ét.

Hvad går kravene ud på?

De nye regler handler helt konkret om, at din digitale løsning skal kunne bruges af mennesker med f.eks. syns- eller bevægelseshandicap. Det betyder, at indhold skal kunne læses op af skærmlæsere, navigation skal fungere uden mus, og designet skal være tydeligt og nemt at forstå både på mobil og computer.

For mange virksomheder vil det kræve en gennemgang af eksisterende løsninger. Ikke nødvendigvis for at lave alt om, men for at finde ud af, hvad der blokerer for brugere i dag, og hvad der konkret skal justeres.

Hvad sker der, hvis ikke du gør noget?

Myndigheder som Sikkerhedsstyrelsen og Finanstilsynet vil få ansvar for at kontrollere, om løsninger lever op til kravene. Og som virksomhed bliver du forpligtet til at kunne dokumentere din indsats. Der kommer ikke nødvendigvis inspektioner på dag ét, men der kommer et tidspunkt, hvor du skal kunne redegøre for, hvordan og hvornår du har gjort din løsning tilgængelig.

Hvad kan du gøre - helt konkret?

Det vigtigste er at komme i gang. Det kræver ikke en forkromet masterplan, men det kræver, at du får overblik. Du skal vide, hvor din løsning står i dag - og hvad det vil kræve at komme i mål. Hvis du har en løsning fra før juni 2025, har du stadig pligt til at leve op til kravene, men du har tid til at gøre det ordentligt. Så hvis du har nye ting i støbeskeen, har du altså nu mulighed for at sikre, at de bygges rigtigt op fra starten. Det kan være små justeringer i struktur og kode. Det kan være design, der skal opdateres. Det kan være PDF’er, videoer eller plugins, der spænder ben.

Hos Attityde hjælper vi virksomheder med at finde ud af netop det. Vi gennemgår løsninger, identificerer barrierer og vurderer, hvad der kan - og bør - gøres. Derfor kan vi naturligvis også hjælpe dig.

Du kan læse mere om EU-kravene til webtilgængelighed fra 2025 her.

Videns deling

Seneste nyt

Få adgang til værdifuld viden og konkrete råd, der hjælper dig med at styrke din forretning.

Se alle
Simon
Attityde DSCF7289

4 min. læsning

Er din hjemmeside klar til de nye EU-krav om tilgængelighed?

Trine
DSCF3887

2 min. læsning

5 gode tips til Google Ads – og hvordan du bruger dem rigtigt fra starten

Stilling (1)

5 min. læsning

Frontend udvikler med ansvar for hele den digitale rejse!

Attityde Stefan

5 min. læsning

Multisite-løsning øger effektiviteten og giver en ensartet brandidentitet.

Karsten
Attityde Dscf7728 5 1

2 min. læsning

Opgrader din gamle WordPress-løsning til en flot og sikker hjemmeside med Elementor – billigt og effektivt

Frame 64

2 min. læsning

Derfor skal du igang med betalingslinks

Simon
Det Skal Du Goere Naar Umbraco 8 Rammer End Of Life

5 min. læsning

Det skal du gøre, når Umbraco 8 rammer "end of life"

Simon
Google Groen

5 min. læsning

Googles nye opdatering kan koste dig dyrt i din rangering

Succes online