Er Coca Colas nyeste reklame doven eller genial?

Succes online

Cola Banner

Artikel

Er Coca Colas nyeste reklame doven eller genial?

I år har Coca-Cola valgt udelukkende at lade AI stå for produktionen af deres nyeste julereklame. Og det har skabt kontrovers.

Coca-Colas julekampagne har kørt forholdsvis uændret i mange år. Du har sikkert set nogle af deres klassiske reklamer med de store røde amerikanske lastbiler, der kører gennem, hvad der ligner noget fra en Disney-film.

I år har Coca-Cola altså valgt udelukkende at lade AI stå for produktionen af deres nyeste julereklame. Og selvom det har skabt kontrovers, er det måske ikke helt ude i hampen.

En doven marketingstrategi? Måske ikke

Den ikoniske "Holidays Are Coming"-kampagne er blevet genfortolket i en helt ny reklamefilm, som er blevet skabt med AI. Og det er da også ret tydeligt, at det ikke er rigtige billeder, vi ser. Kritikere kalder den "sjælløs" og "doven". Men måske er dommen for hård. Kampagnen har nemlig skabt enorm omtale og fået mere end 6 millioner visninger på YouTube. Det gør den faktisk til en af Coca-Colas mest sete julereklamer på platformen nogensinde.

En analyse fra bureauet DAIVID viser også, at de nye reklamer har øget brandgenkendelse for Coca Cola, selvom de mangler den følelsesmæssige dybde fra tidligere kampagner. Derudover har kampagnen fået omtale i store medier som The New York Times og Forbes.

Hvad kan vi lære?

Coca-Cola har skabt debat og sikret, at alle taler om dem. Det er en strategi, der kræver mod og et stærkt brand - for ikke alle kan tåle backlash i samme skala. Vi har tidligere set, hvordan Pepsi oplevede en massiv kritik med deres 'Live for Now' reklame med Kendall Jenner. Den skabte også opmærksomhed – men af den forkerte slags. For Pepsi blev reklamen et symbol på et brand, der ikke forstod sin målgruppe, og det tog tid at komme sig over.

Men Coca-Colas valg virker gennemtænkt. De har skabt noget, der deler vandene, men samtidig sikrer, at alle taler om dem. Det kræver dog, at de kan holde fast i deres position som et brand, der forbindes med positive følelser – også når de vælger at provokere.

Du kan se den Coca-Colas ny AI-reklame "The Holiday Magic is coming." her.

Kilde: Search Engine Journal

Videns deling

Seneste nyt

Få adgang til værdifuld viden og konkrete råd, der hjælper dig med at styrke din forretning.

Se alle
Rasmus
Frame 64

2 min. læsning

Derfor skal du igang med betalingslinks

Simon
Cola Banner

3 min. læsning

Er Coca Colas nyeste reklame doven eller genial?

Simon
G Shopping

3 min. læsning

Google Shopping får ny stor AI-opdatering

Simon
Seo Vs Aieo

2 min. læsning

Hvad er AIEO? Sådan påvirker det SEO i fremtiden

Simon
Apple Intelligence

2 min. læsning

Vi har testet Apple Intelligence inden det kommer til Danmark

Attityde Dscf7728 5 1

5 min. læsning

All Inclusive support- og serviceaftale

Simon
Robot (2)

2 min. læsning

Fremtidens marketing er AI - og det virker

Simon
Search

5 min. læsning

Hvad er SearchGPT? Den nye AI-søgemaskine fra OpenAI

Succes online